Börja om från början

Igen. Jag vet inte hur många gånger jag börjat om med min träning. Fem? Femton? Jag har inte räknat jag vet bara att det är många, men det fina med träning är att det inte spelar någon roll. Du kan börja om 1000 gånger om du vill! Att du ens börjar om är en bra sak i sig och därför fokuserar jag sällan på varför jag slutade, livet sätter ibland ut krokben av olika slag och det gäller bara att inte snubbla över dom igen.

Jag satt för ett par veckor sen och gick igenom min mail, hade fått en utskick från Tjejmilen som jag sprungit ett par gånger innan, som skrev att dom nu startar upp Tjejmilen 21k. Dom ska alltså starta upp ett halvmaraton som går av stapeln den 21 April 2018. Ca 3 minuter efter att jag läst detta hade jag anmält mig och betalt startavgiften.

Mitt senaste uppehåll från träningen har i stort sett varit i nästan 3 år, med några få inslag av motivation och försök men som fallit platt av olika orsaker. Jag har sprungit milen många gånger men det var länge sen och min kropp är inte ens i närheten av den formen jag var i då. Men, jag tänkte som så, att milen har jag redan grejat. Jag har redan haft det målet och klarat det även om det var längesen och det blir inte samma utmaning om jag gör det igen.

När jag var in min bästa form, efter första barnet och innan det andra, då var mitt mål att springa en halvmara. Jag kom liksom dit i tanken när jag läste mailet och rätt som det var så var jag anmäld! I och med det så kände jag lite att ”fan, det ska bli kul att komma igång igen!”, för tänk om jag klarar det?! Vilken jävla vinst för självkänslan det vore! 2,1 mil är ju skitlångt, det är mer än dubbelt så långt som jag sprungit tidigare!

Så i måndags satte jag igång denna lilla tur mot 2.1 mil. Utmaningen just nu är som vanligt när en fått en nytändning, att ta det lugnt och inte gå ut för hårt. Jag har fem månader på mig och även om jag inte skulle hinna upp till 2.1 mil så hoppas jag att kunna köra sista biten på pannben. Jag är ju en envis jävel!

Jag har inte så gott om tid till träning, svårt att få ihop det med jobb, familj, plugg och livet i allmänhet just nu, så upplägget är att jag kör löpband mån, ons och fredagar på min lunchrast. Jag har ett gym precis intill min arbetsplats så jag hinner att springa intervaller och sen ner och käka på rasten. Däremellan tänkte jag köra på styrka, min kropp är väldigt tung just nu och mina ben måste orka att bära tyngden under löpningen. Styrkan tänker jag att det inte måste ske på gym, även om jag tidigare sagt att jag inte är någon hemmatränare så måste jag ge det en chans. Tiden räcker inte till annars.

Jag har laddat ned och köpt en app, Sworkit, som jag hoppas är bra. Jag ska testa den första gången idag hemma på vardagsrumsmattan. Jag har redan Leg trainer, som för övrigt gjort att jag haft grym träningsvärk i benen sen i tisdags, som jag tycker är toppen! Kan ju inte gå fel med pulserande knäböj!

Nåväl, så här första veckan känns det bra! Jag har gjort dom förändringar som jag känner jag att behöver, jag har en plan och jag har ett mål. Nu är det bara att göra!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s