Träna med mens

Menstruationen och dess hormoner påverkar kroppen på alla möjliga sätt och för mig märks det på träningen. Det finns forskning på hur man om bäst lägger upp sin träning efter sin menstruationscykel, det är däremot inget jag har brytt mig om att sätta mig in i. Jag kör på som vanligt, lite på känn.

Skärmklipp

Men träningen känns betydligt tyngre under menstruationen och dagarna innan. Hjärnspökena blir fler och tjatigare och jag känner mig allmänt usel och värdelös. Kroppen är tung och orken mycket sämre än vanligt. Det är helt enkelt skittråkigt att träna under mensen.

Men det är en tröst att veta att det finns en anledning till varför saker och ting känns tyngre och humöret är sämre. Sen är det skönt när det släpper och man presterar som vanligt igen. Men det är drygt, för mensen är återkommande. Alltför ofta.

Blogg100 nr. 9

Kommentera

