Och det där med vilan

Bibeln säger att Gud vilade från sitt arbete med skapelsen den sista, sjunde, dagen i skapelseveckan. Och bara för att hon inte jobbade denna dag, tyckte hon att även vi ska låta blir och vips blev det en vilodag.

Det är inte riktigt en sån vilodag jag ska ha idag, utan en vilodag från träningen. Sen är det ju inte ens söndag så det hade bara blir vi märkligt. Ja och den lilla detaljen att jag heller inte är troende. Hur som helst, vila är temat för dagen!

Skärmklipp

Men behövs vila? Är det inte bara att köra på?
Ja, vi behöver vila och jag tänkte ge er några orsaker till varför kroppen behöver ta det lugnt.

  • Effekten av träningen sätter igång och musklerna byggs upp igen under vilan, om vi tränat dagen innan förstås. Det är faktiskt så att träning bryter ned musklerna och vila bygger upp dom. Kroppen är rätt fräsig!
  • Sen är det så lätt att gå lite för fort och hårt fram när man börjar träna och då är det extra viktigt att ge kroppen en chans att hänga med i svängarna. Det fick jag lära mig den hårda vägen. Hej löparknä på båda knäna!
  • Sömn är viktigt för mycket och så även för träningen. Dels för att du ska orka träna och prestera men också för att du ska kunna behålla koncentrationen och undvika att träna fel.
  • Om man är en elitidrottare behöver man oftast mindre vila än en nybörjare. Deras kroppar är vana vid vad dom presterar till skillnad från en nybörjare. För dom kan det räcka med en vilodag i veckan, jag brukar ha 2-3 vilodagar per vecka. Det beror lite på vad jag tränat och hur många tillfällen jag tränat.

Men en vilodag betyder inte att du måste sitta och rulla tummarna om du inte vill, utan du kan ha en grej som kallas aktiv vila. Dvs gör något helt annat mot vad du brukar, helt kravlöst och utan nåt mål på resultat. Ta en promenad, spela fotboll med kompisar, ta en cykeltur eller vad du nu har lust med.

Men personligen kan jag tycka att det  är rätt gött att lägga sig i soffan och göra så lite som möjlig, så länge som möjligt.
Även om det i praktiken är omöjligt som småbarnsmorsa.

Blogg100 nr. 3

Kommentera

