Träningsvärk aka belöningen

”När man har träningsvärk känner man sig stel och öm i de muskler man har belastat. Det kan göra särskilt ont i rörelser där dessa muskler är aktiva. Man kan också bli något svagare i musklerna innan värken släpper.” så står det på 1177.se och det är ju inte så mycket att diskutera.

Även om jag spontant känner att ”stel och öm” är en kraftig förminskning av vad jag känner i mina ben just nu. Vaderna speciellt. Så fort jag varit stilla ett tag kommer smärtan som en smäll på käften. Försök sen att gå utan att röra på fötterna, dvs ha anklarna fixerade. Där har ni mig och hur jag ser ut när jag går. Sen efter ett par stapplande steg går det ju bättre men i början känns det lite som att dra benen genom en mangel.

Men hur jag är vrider och vänder på det, hur jag än klagar och gnäller, så gillar jag det. Träningsvärk är, hur jobbig och smärtsam den än är, en till sinnet behaglig smärta. Den är där för att jag har utmanat min kropp, som ett kvitto på väl utfört jobb.

One does simply not walk after leg day.

Även om en inte klarar av att gå på toaletten själv eller ta sig upp ur sängen, gå nedför trappor eller överhuvudtaget röra sig, så är det rätt ok ändå. Det är ju ett bevis på att man uppnått det man är ute efter, eller iaf på väg att uppnå det.

För det är skönt att dra av ett redigt jävla träningspass, att ta i så att man nästan mår illa och svetten sipprar fram som en dåligt tätad damm. Det ska vara så kan knappt klarar av att duscha efteråt, för att armarna hänger som två döda sillar längs kroppen. Man ska behöva hålla sig med båda händerna i ledstången för att kunna ta sig nedför trappan. Det ska kännas att man tränat.

Och känns kroppen helt slapp efter träning, ja då kommer den kännas jävligt stel dagen efter. Då kommer belöningen.

One thought on “Träningsvärk aka belöningen

Kommentera

