Detta med att komma igång

Att komma igång och träna kan låta lätt, men kan också vara svårare än många kan förstå. Kalle Wahlström, (som jag gillar väldigt mycket) säger att ”det är bara att göra” och även om han har rätt (för det har han) så kan det vara knepigare än så. För när man väl bestämt sig för att börja, ska man komma på vad man vill göra, varför dvs vad vill jag ha för resultat av min träning och hur vill jag utföra den, i grupp, med en personlig tränare eller på egen hand.
Men när man kommit underfund med detta, då är det ”bara att göra”.

För mig, som inte är så förtjust i att träna i grupp eller med en PT som står och skriker på mig, var löpningen en toppengrej. Den träningen ger mig det jag framför allt är ute efter, nämligen uthållighet och kondition, men även styrka. Jag kan utföra den själv och behöver inga förkunskaper. Jag behöver inte heller ett gymkort, utan hela världen är min arena.

Löpning har dessutom en grej som är väldigt, väldigt viktig för mig och min träning, den är mätbar. Om jag ska träna så vill jag veta att jag blir bättre, att jag gör framsteg. Med löpning är det enkelt, antingen orkar du springa en längre sträcka eller så orkar du springa längre tid. Väldigt mätbart och väldigt tydligt och ett måste för att min motivation ska hålla i sig.

Detsamma gäller styrketräningen som jag kompletterar min löpträning med, den är också väldigt mätbar. Antingen orkar jag lyfta tyngre eller göra fler repetitioner. Sen känner jag även i min kropp att jag blir starkare, vilket också motiverar mig.

Träning är helt klart så mycket roligare om man märker av de resultaten man är ute efter. Men, det är också viktigt att veta att motgångar har vi alla med vår träning. Perioder då resultaten stannar upp, man kanske t.o.m gör sämre resultat än tidigare. Det är inte alls ovanligt. Då kan man passa på att överraska kroppen lite och testa något helt nytt, för det behövs emellanåt.

Kroppen är en fantastisk maskin, men även den behöver omväxling. Om inte annat så utvecklas vi genom att testa nya saker och bara det kan vara en anledning god som någon.

Och se till att du får ut det du vill ha, oavsett om det är styrka, uthållighet eller bara mental avslappning.

citat7

 

2 thoughts on “Detta med att komma igång

  1. Jag gillar hur du resonerar och förresten, tråkigt med knät. Det här är första gången jag besöker din blogg men du som jag verkar visst att fått barn ganska nyligen. Har förstått att om de inre magmusklerna inte är tillräckligt starka så kan man få löparknä … men det kanske du redan vet och är hur ruttad som helst (Hittade ingen flik där jag kunde läsa om dig :-)). Ville bara nämna det. 🙂 Trevlig blogg!

    Liked by 1 person

    1. Hej! Det stämmer, fick mitt andra barn i mitten på oktober. Jag visste faktiskt inte om att de inre magmusklerna kan vara orsak till löparknä, tack för den infon!
      Jag kör just nu på mammamage-appen för att stärka upp de inre magmusklerna, jag struntade helt i det förra gången. Och nej, jag är verkligen inte hur ruttad som helst, jag kör det mesta på känsla och när det kommer till löpning så har jag bara gjort det i ett år, mellan mina två förlossningar. 🙂

      Gilla

Kommentera

