Världens tråkigaste träningsform

Igår körde jag första spinningpasset på ett år och vet ni, det var precis lika tråkigt nu som då. 45 minuter av ren och skär tristess. Ja, samt svett, flås och stånkande förstås.

Spinning är det absolut tråkigaste formen av träning jag vet. Pisstrist rakt igenom. Så varför sätter jag mig på cykelhelvetet och trampar på som en tok då? Jo, för effekten är fantastisk! Framför allt på konditionen, men även musklerna får sig en utmaning.

Bara på ett par pass märker jag av skillnaden på ork och styrka. Att jag hänger med bättre och orkar pressa mig mer för varje gång. Känslan av att knappt kunna gå efteråt, men ändå känna energi i kroppen är riktigt härlig! Tyvärr blir det inte roligare för det, men det är värt 45-60 minuters rent lidande.

En bra grej med spinning är att man tränar efter egen förmåga. Jag tränar spinning activio som är pulsbaserad. Man tar på sig ett pulsband, knappar in sin maxpuls på en touch screen (vet man inte den knappar man in sin ålder och får på så vis sin ungefärliga maxpuls) och sen visas din puls upp på en storbildsskärm längst fram. Ditt pulsband har ett nummer som sen visas på tavlan, så det är anonymt.

actmatare

Detta ska jag nu köra en gång i veckan tänkte jag, som komplement till löpningen och för att få in lite variation i min träning. För trots att det är så ohemult tråkigt, så är resultatet värt det.

Och är det nåt som är härligare än att avsluta ett träningspass, så är det att avsluta ett träningspass som en inte hade lust med från början!

93df71d1c794560057f650b2d2a02bec

Kommentera

