Hemmaträning eller gym?

Jag är med i lite olika träningsgrupper på Facebook där det tipsas, inspireras, rådfrågas och peppas på olika sätt och vis. Erfarenheter och resultat efterfrågas och uppvisas.

Men något som jag blir imponerad av är de som tränar (mycket eller bara) hemma. Som inte springer på gymmet i tid och otid som jag och många andra gör. De som lägger upp ett schema som de sen kör hemma i vardagsrummet. Anledningarna till detta kan vara många, det kan vara pga ekonomi, familj, psykisk/fysisk ohälsa, osäkerhet och dåligt självförtroende eller bara ren och skär ovilja att träna på gym.

workoutatgymvshome

Hemmaträning, hur enkelt som helst kan tyckas, men nej. Personligen behöver jag verkligen gymmet. Jag kan försöka inbilla mig hur mycket som helst att jag skulle klara av att träna hemma, men jag går inte på den lätta längre. Jag har inte den disciplinen. Jag gör nåt halvhjärtat försök som kanske håller i sig ett par-tre dagar men sen tröttnar jag och lägger ned. Been there, done that.

Jag behöver åka hemifrån, byta kläder (från slitna hemmatights med bebisspyor till gymtights) och omge mig av människor som är där för samma sak som jag. Som en tyst överenskommelse att svettas och kämpa tillsammans, fast var för sig.

Om det inte gäller löpning då, men då kommer jag ju ändå hemifrån. För det skulle nog inte ge så mycket om jag sprang runt i lägenheten. Ja, iaf inte annat än klagande grannar.

Nä, hemmaträning är inget för mig men jag är imponerad av dom som klarar av det.

(Ps. Vilodag idag. Skittrist)

4 thoughts on “Hemmaträning eller gym?

  1. Jag blandar hemmaträning med gym/Crossfitbox. Det fungerar bra men det tog tid innan jag verkligen fick till hemmaträningen. Mycket tack vare de färdiga pass som jag fick av min pt när jag körde online med Lofsangruppen.

    Liked by 1 person

  2. Jag har också försökt hemmaträning i perioder. Nu ar jag dock pyst ur luften ur pilatesbollen och insett att det aldrig kommer att bli av ”på riktigt” 🙂

    Gilla

Kommentera

