Sluta kommentera min träning

Det är vid få tillfällen det finns så många självutnämnda experter som det det kommer till bilköp, barnuppfostran och träning. I och med att denna blogg inte handlar om vare sig bilar eller barnuppfostran, så tänkte jag skriva lite om det där med träningen.

Läste nämligen på Facebook där en person skrev ett inlägg om just detta, meningen jag fastnade vid var denna:

”Och dom uttrycker hela tiden att jag springer för mycket och att löpning är en dålig träningsform som sliter på knäna.”

Detta ”dom uttrycker att jag /…/”. Detta är nog något många av oss fått höra i olika varianter som t.ex. ”Det är bättre att bara ta en snabb promenad.” Bättre för vem? Och vad är det som är bättre? Och framför allt, varför har dessa människor en åsikt om vad vi gör med våra kroppar?

Det känns ju spontant lite förminskande. Som om vi, oavsett träningsform, inte alls har koll på vad vi gör, att vi inte läser tidningar, bloggar, forskning eller delar råd och erfarenheter av andra osv. Och som att vi själva inte känner våra kroppar.

För min erfarenhet av dessa människor är att de själva sällan har någon egentlig koll. De vidarebefordrar bara något de hört eller läst i nån krönika i Aftonbladet. Och sällan är det något som de säger till t.ex. en fotbollsspelare.

Jag funderade lite över varför dessa människor känner för att kommentera vår träning med en lite nedlåtande ton. Jag tror inte att det är avundsjuka, iaf inte i den bemärkelsen att de själva vill ut och springa, för alla är ju inte intresserade av löpning. Nej, jag tror att mer att dom bara gillar att pika, att trycka till oss lite. Kanske är det Jante som spökar? Kanske är det avundsjuka för att dom märker att vi mår bra och att dom mår lite sämre?

Vad jag nästan kan garantera är att det iaf inte är av omtanke, för om man bryr sig om någon då frågar man hur hen mår. Man kommer inte med ett påstående om si eller så.

Oavsett anledning så är det trist. So what om det sliter på knäna? Det är mina knän. Ingen idrottsform är helt skadefri, eller ja, möjligtvis att schackspelare klarar sig. Jag gör det jag vill med min kropp och vill jag springa så gör jag det. Vill jag inte så låter jag bli.

Kan vi inte bara enas om att vi inte ska bry oss om andras kroppar så himla mycket och bara glädjas åt och med varandra?

4 thoughts on “Sluta kommentera min träning

  1. Så sant! Jag har fått veta att ”tränar du så kommer du bli skadad”, ”tränar du inte hårdare är det meningslöst att springa så mycket”, ”du måste springa minst ett snabbare pass i veckan året om”.

    Men jag väljer att ta till mig av de 90-95% som är positiva och peppande istället. För jag kan inte hjälpa de människor som måste trycka ner andra för att känna sig mindre tragiska och misslyckade själva 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

