Utan naturlig ingång

När jag växte upp fanns det ingen naturlig uppmuntran till träning i min familj. Det fanns faktiskt ingen uppmuntran till det alls. Inga förslag på sporter jag kunde testa, inget intresse av att jag skulle utöva någon sport. Mina föräldrar var helt enkelt inte intresserade av idrott, ja annat än att min styvpappa spelade på hästar ibland.

Jag simmade några år, dels för att det var ett bra sätt att komma hemifrån och dels för att jag tyckte det var kul. En individuell sport i grupp. Jag tränade 4-5 ggr i veckan och tävlade lite. Ingenting stort och jag var rätt medioker på det. Men det fanns inget stöd hemifrån. Ingen som följde med på tävlingar, ingen skjuts till träningar eller något intresse för hur/om jag förbättrades.

Detta är inget jag lider av idag, men jag förstår ju att det har ett visst samband med att jag alltid tyckt att träning är aptrist, att det är en del av orsaken till att jag alltid varit väldigt ointresserad av sport och speciellt utövandet. Det har liksom inte funnits någon naturlig ingång.

Det och brist på självförtroende. Jag trodde inte att jag var tillräckligt bra på något. Att alla andra skulle vara bättre och att jag skulle utmärka mig som usel och att jag på så sätt skulle försämra för alla andra. Då var det lättare att låta bli.

Kanske därför jag än idag inte är så förtjust i gruppträning och just därför jag fastnat för löpning. Jag behöver inte någon person för att springa och den enda jag presterar för är mig själv, ingen annan. Ingen drabbas om jag skulle ha en dålig runda eller inte orka med det där sista intervallpasset.

Däremot har jag nu människor i min närhet som peppar, hejar och stöttar. Som faktiskt är genuint intresserade och som delar mitt intresse. Men faktum kvarstår.

Jag springer för mig, bara mig.

Kommentera

